ביוכם - Bio-Chem לוגו

20 עובדות שלא ידעתם על תעשיית הפוד-טק

20 עובדות שלא ידעתם על תעשיית הפוד-טק
  1. תעשיית המזון נחשבת לאחת מתעשיות הייצור הגדולות והוותיקות בעולם. תעשיות המזון והחקלאות העולמית גלגלה כ-9 טריליון דולר בשנת 2018, המהווה צמיחה של כ-700 מיליארד דולר ביחס לשנה הקודמת.
  2. היקף הגיוסים בין השנים 2013-2018 בענף הפודטק כמעט ושילש את עצמו. לדוגמה, בשנת 2013 גייסו חברות ההזנק בתחום רק 52 מיליון דולר. לעומת זאת, סך הגיוסים עד לרבעון השלישי של שנת 2019 עומד על 135 מיליון דולר.
  3. משנת 2016 ועד מחצית 2019, נוסדו בישראל 124 סטארט־אפים בתחום הפודטק – יותר מכל החברות שקמו בתחום בשש השנים הקודמות.
  4. ההמבורגר הראשון בעולם שהבשר שהרכיב אותו גודל במעבדה בא לעולם ב-2013 ומאז פועלות בתחום כתריסר חברות, שלוש מהן, חברות ישראליות.
  5. רוב תחליפי הבשר הצמחיים כיום מבוססים על חלבון שמקורו מאפונה.
  6. קיימים תחליפי בשר שאינם צמחיים, הקרויים “בשר נקי” אשר למעשה הם מורכבים בין היתר מתאים (כגון תאי שריר ושומן) אשר גודלו במעבדה בתנאים מבוקרים.
  7. חברות תחליפי הבשר פיתחו באמצעות הנדסה גנטית שמר שמבטא כמויות גבוהות של החלבון Heme, החלבון בדם שאחראי על הטעם ה”מדמם” של הבשר, ושילבו אותו במוצרים מהצומח כדי לשוות להם טעם של בשר.
  8. בעתיד, עלויות ייצור תחליף בשר תהיינה נמוכות מעלות בשר שמקודו מבקר.
  9. השטח והמים הנדרשים לגידול בשר במעבדה הוא פחות מאחוז ממה שדרוש לגידול בקר.
  10. גידול של בקר גורם לשחרור של פי 40 גזי חממה מאותה כמות של ירקות.
  11. בכל מטר מרובע ניתן לייצר כמות חלבון ששווה בגודלה לפרה, עם פליטה מינימלית של גזי חממה וללא ייצור של פסולת משום שמשתמשים ב-100% מהיבול. גידול בשר גורם לבזבוז משאבי קרקע (כמעט 80% מהשטח החקלאי בעולם משמש לגידול חיות); לפליטות משמעותיות של פחמן דו־חמצני; לזיהום קרקע ומקורות המים; ליצירת כמויות אדירות של זבל אורגני.
  12. טכנולוגיה חדשה ליצירת אבקות חלבון התגלתה ע”י גידול של זן ספציפי של זבובי פירות. הביצים שהם מטילים, נאספות, “נזרעות” במתקני גידול ואז מאכילים את הזבובים בדיאטה מיוחדת. כאשר הם מגיעים לגודל הנכון, הם “נקצרים” ואז מעובדים לאבקות חלבון ולשמן.
  13. מחקר של פרופ’ שולמית לבנברג מהטכניון, שפיתחה טכנולוגיה לגידול רקמת שריר מחוץ לגוף במטרה לשקם לבבות שנפגעו מהתקפי לב, תוסב לתחום הפוד-טק ובאמצעותו נוכל לגדל רקמות שתשמשנה לייצור מוצרי מזון ו- “בשר נקי”.
  14. גילוי מרעיש נוסף בתחום הוא מציאת תחליף לטריליון הביצים הנצרכות מידי יום ברחבי העולם, באמצעות הפקת תחליף משעועית מונג; ישנם גם כאלה שמשתמשים בחלבון המופק מחרקים כדי ליצור מנות שאולי יהיו דומות בטעמן לעוף או בקר, וכאלו שרוקחים משקה דמוי חלב פרה משמרים.
  15. דרך נוספת ליצירת חלבון התגלתה ע”י חברת קינוקו- שמפתחות מהפטריות חלבון לאכילה. בעבודת הדוקטורט של אחת המייסדות חקרה גידול של פטריות לשימוש כדלק ביולוגי. ניתן להשתמש בהן לצורך זה משום שקל לגדל כמות גדולה של חומר פטרייתי- לא בהכרח את הפרי, החלק שאנחנו בדר”כ אוכלים, אלא את הרשת הסבוכה של השורשים המשתרגת מתחת לאדמה. החומר הזה נקרא התפטיר של הפטרייה (Mycellium בלועזית).
  16. מערכות ההשקייה והדישון הקיימות בעולם החקלאות כיום, נחשבות כלא מדויקות ובזבזניות. טכנולוגיה חקלאית חדשנית מבוססת מידע תוך שימוש בחיישנים ולווינים, לסייע לנו לדעת היכן, מתי וכמה עלינו להשקות ולדשן.
  17. פיתוח של טכנולוגיה חדשה המבוססת על רחפנים שטסים מעל שטחים חקלאים, מצלמים ומנטרים כל צמח עד רמת העלה ולהפיק תובנות לחקלאי על מצב הגידולים, רמות המזיקים, רמת ההבשלה וכדומה.
  18. שיפורים טכנולוגיים בתחום החקלאות כוללים גידול בתוך מבנים סגורים, שימוש בתאורת לד וגידול הידרופוני מבוקר.
  19. עם התפתחות התחום החלקאות, בעתיד הלא רחוק נוכל לדעת בדיוק מהו הרכב המזון שלנו ומה “הוא עבר” מהרגע שבו היה זרע.
  20. לא יעבור זמן רב עד שנוכל להנדס את החיטה כך שיהיו גם זני חיטה ללא הרכיב שגורם רגישות, ואף להתאים את הרכב המזון להרכב חיידקי המעי של כל אדם.

תוכן עניינים

שתפו את המאמר