ביוכם - Bio-Chem לוגו

תכנון מתקני ייצור ומעבדות בתחומי הפארמה והמדיקל

תכנון מתקני ייצור ומעבדות בתחומי הפארמה והמדיקל

כאשר מדברים על פרויקטים לתכנון מתקני ייצור ומעבדות בתחומי הפארמה והמדיקל, כגון מתקנים לייצור תרופות והרכבת מכשור רפואי (אמ”ר) לרוב מדברים על תכנון והקמת מתקנים “מאפס”. למרות זאת, ברוב המקרים (לפחות בישראל) אנו מייעצים בנוגע להרחבה, שדרוג או שינוי את מבנה של מתקן ייצור או מעבדה קיימים.

 

ניהול פרויקטים של תכנון מתקנים לייצור תרופות ומכשור רפואי

בתחומי הביו-פארמה והמדיקל, מתקני ייצור ותיקים אשר תוכננו לפני עשור ויותר, לרוב אינם תואמים את דרישות ה- GMP ודרישות הרגולציה העדכניות. מה שהתאים בעבר ועמד בסטנדרטים ואפילו היה נחשב כתכנון State of the art עם חדרים נקיים וטכנולוגיה מתקדמת, יכול לקבל הערת מייג’ור בביקורת או לספק תנאי ייצור שאינם נאותים ולהוביל לייצור של מוצרים לא בטוחים אשר עשוים להגיע לשווקים.

ניהול פרויקט של שינוי, שדרוג או הרחבה יכול להוות הזדמנות פז לנסות ולעדכן את תכנון המתקן, המעבדה והחדרים הנקיים, כמובן בהתחשב במגבלות הקיימות ותוך עמידה במסגרת התקציב.

חשוב לציין שתכנון משודרג של מתקן ייצור או מעבדה, אינו בהכרח עולה יותר. לעיתים ההיפך הוא הנכון, בהנחה וחלק וניהול הפרויקט מתמקד בתכנון לפי עקרונות ה- Cost-effectiveness.

 

כיצד נתחיל בתכנון מתקן לייצור פארמצבטי/מכשור רפואי?

המטרה הסופית היא לבנות מתקן שיקל על התפעול היומיומי שישרת את החברה היטב והכי חשוב, בטווח הארוך.

כאשר אנו ניגשים לפרויקט תכנון של מתקן פארמצבטי או מתקן הרכבה וייצור של מכשור הרפואי, עוד לפני החשיבה על התקציב, עלינו להשלים לפחות את הדברים הבאים:

תחום פעילות
הערכת סיכונים יש לבצע Risk Assessment לפרויקט לפי מתודולוגיה מוכרת
תהליך הייצור חשוב להבין בבירור את דרישות תהליכי הייצור על שלביו השונים
טכנולוגיה יש לברר מהי הטכנולוגיה המתאימה ביותר לייצור והרכבה עבור כל שלב ושלב וכיצד כל שלב בייצור מקושר לשלב שלאחריו
רגולציה חשוב להבין את דרישות הרגולציה העדכניות הן מכיוון רשויות הבריאות השונות, הן מבחינת חוקים ותקנות מקומיות והן מבחינת מערכות תוכנה ואבטחת המידע
ניהול שינויים יש לבצע הערכה לשינוי רגולציה עתידיים והתאמה מירבית של תכנון המתקן לשינויים ועדכוני רגולציה עתידיים
תפעול ש להבין היטב את הצרכים ולוודא התאמה של תכנון המתקן לפעילות התפעולית היומיומית במתקן תוך לקיחת מקדמי ביטחון מתאימים

 

הבנת הסיכונים הכרוכים במוצר

כחלק מהתכנון, ותוך הבנת הסיכונים הכרוכים במוצר ובתהליכי הייצור, עלינו להגדיר כיצד כחלק מתכנון המתקן, אנו “מגנים” על המוצר, גם אם זה כרוך בתכנון ובניית סוויטות יעודיות לייצור, מילוי או הרכבה, מהם סוגי הזיהום אליו המוצר חשוף, וכמובן אילו חדרים נקיים ובאיזו דרגות נקיון נדרשים לטובת התהליך וכחלק מעמידה בדרישות הרגולציה הרלוונטיות.

הנגזרות של ההערכות המקדמיות לתכנון, תקבענה אילו הפרדות נצטרך לבצע, מה יכלל בתכנון מיזוג האויר במתקן, באילו מערכות HVAC נבחר, מהי קסקדת הלחצים במתקן, כיצד ינועו אנשים וחומרים במתקן, מה יהיה נוהל הלבוש באיזורים השונים, בטיחות העובדים וכו.

 

דרישות הרגולציה לתכנון חדרים נקיים בחברות פארמה ומדיקל

לא מעט דיווחי 483 מטעם ה- FDA נכתבו לחברות פארמה ומדיקל בכל הנוגע להתמודדות עם מיקרואורגניזמים בכלל ווירוסים בפרט. העומס המיקרוביאלי במתקנים ו/או סוג המזהמים הוא נושא קריטי בחשיבותו ומהווה סיכון ממשי הן למוצר והן לעובדים במתקן. לדוגמא, ניתן למצוא היום יותר חברות ביוטק אשר עוסקות בייצור וירוסים, תאים, ראפיה גנטית, מוצרי פלסמה וכו.

ישנה חובה רגולטורית מכיוון רשויות הבריאות, ליישם בקרה מחמירה הן על החומרים, הציוד והמוצרים הנכנסים למתקן והן על היוצאים ממנו. לדוגמא, בפרויקטים של צתכנון והקמת מתקנים שאנו מבצעים, בהם יש או עלולים להמצא וירוסים, אנו מחלקים את המתקן ל- Pre ו- Post על מנת להקטין את ההסתברות לזיהום ויראלי במתקן או במוצר הסופי וכמובן מתכננים את מסלולי זרימת החומרים, הציוד, המתכלים, הפסולת והאנשים בהתאם.

 

צוות הייצור והשפעתו על תוצרי התכנון של מתקנים פארמצבטיים ומכשור רפואי

כשאנחנו באים לתכנן מתקן יצור, הרכבה או מעבדה, הדבר הראשון בחשיבותו הוא להבין לפרטים מה עושה המפעיל/העובד במתקן והיכן קיימות נקודות כשל פוטנציאליות, עליהן יש להחיל נקודות בקרה מסוגים שונים.

חשיבה מקדמית מסוג זה יכולה להפוך את המתקן, ממתקן יצרני וללא בעיות וחריגות אשר קל ונעים לעבוד בו, למתקן אמנם חדש אך בעייתי, עם חריגות, סטיות ואצוות פסולות, שאינו יכול לעבוד באמת באופן תקין, רציף ורובסטי שבנוסף לכך, לעובדים לא קל ונעים לעבוד בו.

עובדים מתחומי הפארמה והמדיקל צריכים תנאי עבודה טובים על מנת לעמוד בדרישות ה- GMP הבסיסיות ועל החברה לאפשר לספק להם את כלים המתאימים להתמודדות עם מקרים שונים כגון זיהום, תקלות, בעיות בטיחות ועוד.

 

ציוד הייצור והשפעתו על תוצרי התכנון של מתקנים פארמצבטיים ומכשור רפואי

ישנו מגוון רחב של טכנולוגיות ופרטי ציוד שונים המשמשים לייצור המוצרים השונים, בין אם מדובר בתרופות ובין אם במכשור רפואי. על הציוד הנבחר להתאים לסוג המוצר, לסיכונים הכרוכים ביצורו ולטכנולוגיה המקובלת בתעשיה הרלוונטית. דוגמאות לשאלות רלוונטיות בתהליך בחירת ציוד הייצור וההרכבה:

תחום שאלות רלוונטיות
ציוד
  • האם מדובר ציוד יצור רגיל או חד פעמי?
  • האם נבחר ציוד שתוכנן לפי עקרונות ה – Sanitary design?
  • האם הציוד שנבחר הוא יעודי למוצר או משותף?
  • האם הציוד אוטומטי מול או חצי אוטומטי?
  • האם הציוד מופעל ומבוקר באמצעות תוכנה?
תהליך הייצור
  • האם מדובר ציוד יצור רגיל או חד פעמי?
  • האם נבחר ציוד שתוכנן לפי עקרונות ה – Sanitary design?
  • האם הציוד שנבחר הוא יעודי למוצר או משותף?
  • האם הציוד אוטומטי מול או חצי אוטומטי?
  • האם הציוד מופעל ומבוקר באמצעות תוכנה?
זיהום וניקיון
  • האם ישנו חשש לזיהום צולב?
  • האם יבוצע שימוש במערכות CIP או COP וכדומה

כל אחת מהטכנולוגיות שאנו ממליצים ללקוח לרכוש, מצריכה חשיבה בנוגע לרמת המעורבות מטעם המפעיל, חשיפה לזיהומים, הצורך בולידציית ניקיון, חשיפה לסביבה החיצונית, בטיחות המפעיל וכדומה. לכל אחת מהטכנולוגיות או הגישה הנבחרת, תהיה השפעה ישירה על שיקולים בתכנון המתקן.

לפיכך, חלק מתהליך התכנון של המתקן, יצריך הכנה מקדימה של תהליך זרימה של תהליכי הייצור השונים, על כל הממשקים החיצוניים שלהם.

 

תכנון קונספטואלי של מתקני יצור וחדרים נקיים

שלבי התכנון ההתחלתיים של מתקן הייצור צריכים לתאום את עקרונות ה- GMP . התכנון הקונספטואלי של המתקן מכסה הן את החדרים הנקיים והן את שאר האיזורים שתומכים בהם. התכנון הקונספטואלי של המתקן מתחיל בהגדרת הצרכים, בחירת המבנה המתאים ביותר, דרך תכנון ראשוני ותכנון קונספטואלי תוך התחשבות בדרישות הרגולטוריות וקבלת אישור משרד הבריאות ל- BOD .

תכנון נכון של מתקן ה- GMP יהיה כזה שיתמוך בכל דרישות התפעול השוטף וגם יעמוד בבדיקות הולידיה בהצלחה, כך שיאפשר עבודה שגרתית בחדרים הנקיים.

כחלק מהתכנון הקונספטואלי של המתקן אנו דנים בנושאים כגון:

  • בחירת המבנה
  • התאמת תהליכי הייצור
  • חלוקה נכונה של החדרים
  • דרגות הניקיון והקלסיפיקציה לפי הדרישות הרגולטוריות
  • מניעת זיהום
  • מערכות ה – HVAC
  • תכנון קסקדת הלחצים
  • זרימת אנשים וחומרים
  • התנהלות והתנהגות בחדרים נקיים
  • ולידציה

 

הערכה וניתוח סיכונים לפני פרויקט תכנון מתקן ייצור

אנו פועלים בתעשיה ברמת סיכון גבוהה. בכל מדריכי הרגולציה השונים, בין אם אלו של משרד הבריאות הישראלי ובין אם אלה של ה- FDA או ה- EMA, מוזכר בהקשרים שונים המונח “Risk based approach”. ביצוע ניתוח סיכונים לפני תכנון המתקן הכרחי ושופך אור על התכנון העתידי של המתקן. מטרת מתקן הייצור או ההרכבה היא לספק מוצרים בטוחים ואיכותיים לטיפול רפואי ועל כן, תכנון המתקן צריך להתבצע בהתאם.

היבט העיקרי האחרון בתכנון של מתקן מדיקל או פארמה, מחבר בין ההיבטים העסקיים והקשר הישיר שלהם לאיכות ורגולציה. סיכון לא מבוקר או אי עמידה בדרישות האיכות והרגולציה, לא יאפשרו לחברה למכור את מוצריה בשווקים. לפיכך, על המתקן לעבור GMP assessment במסגרתו יבחנו כל היבטי האיכות, ה- GXP והרגולציה וייושמו הן במהלך פרויקט הבינוי וכמובן לאחריו.

יש להתייחס לתחומים קריטיים כגון הפוטנציאל לזיהום צולב של מוצרים, פסילות מוצר, הפסדים כספיים הנובעים מאיכות ירודה וכו. כאמור, שיקולי זיהום צולב מקבלים דגש רב בתכנון המתקן, לא רק מבחינת תכנון מערכות ה- HVAC אלא גם באספקטים אחרים.

תכנון מתקן המייצר מוצר אחד יהיה שונה דרמטית מתכנון מתקן של קבלן משנה (CMO) שמייצר מס’ מוצרים עם חומרים פעילים שונים ללקוחות שונים, בין אם באותו המתקן ועל אחת כמה וכמה אם תוך שימוש בציוד משותף. נושאי ולידציית ניקיון וחישובי MACO יהיו חלק מהנושאים שיצריכו התייחסות לפני התחלת הייצור. גם נוכחותה של מעבדת פיתוח מהווה סיכון שיש להתחשב בו בתכנון המתקן.

 

התאמה לדרישות הרגולציה של ה- EMA וה- FDA

ישנן תקנות, סטנדרטים ועקרונות רבים המושתתים על דרישות הרגולציה השונות, כאשר המרכזיות ביניהן מקורן בארה”ב ואירופה. יש להקפיד דרישות הרגולציה הרלוונטיות לפרויקט ולתעשיה, עוד בשלבי התכנון הראשוניים. להלן דוגמאות לרגולציות רלוונטיות לתכנון מתקני פארמה ומכשור רפואי:

סוג רגולציה דוגמאות
דרישות בסיסיות
  • 21 CFR 211: 42-58
  • 21 CFR 600.3 (t)
  • 21 CFR 601.22
  • 21 CFR 600.12e
יצור אצל קבלני משנה
  • 21 CFR 210, 211, 600-680, 820
בדיקות וביקורת
  • EMA Annex I, II
  • EMA Annex 14
טיפול בפסולת
  • 40 CFR Part 261
  • 40 CFR Part 264
בטיחות תהליכי ייצור
  • 21 CFR part 600.11

תוכן עניינים

שתפו את המאמר