ביוכם - Bio-Chem לוגו

ניטור, הסמכה וולידציה לחדרים נקיים ומערכות HVAC

ניטור, הסמכה וולידציה לחדרים נקיים ומערכות HVAC

מה זה ולידציה לחדרים נקיים?

עבודה בסביבת מבוקרת ובחדרים נקיים בתעשיות הפארמה והמדיקל הנה חובה רגולטורית. מוצרים תרופתיים ואמ”ר נחשבים כבעלי רמת סיכון גבוהה, לכן מצריכים עבודה בחדרים בעלי רמת ניקיון מוגדרת תחת תנאים מבוקרים. עמידה ברמת הניקיון הרצויה אינה מספקת. על החדרים ומערכות ה- HVAC גם לעמוד בתהליכי הולידציה בהצלחה מחד ואף ליישם את עקרונות ה- GMP הרלוונטיים מאידך.

ולידציה לחדרים נקיים אינה מסתכמת בבדיקות והסמכת מערכות ה- HVAC אלא כוללת גם ולידציה לאלמנטים מבניים בחדר הנקי. בדיקות ה- “As built” אשר מבוצעות ע”י קבלן החדרים בתחום הבניה אינן מהוות אינדיקציה לתקינותו של החדר הנקי או מספקות הוכחה לביצועיו.

לפי דרישות הרגולציה של תקן ISO 14644, על מנת להסמיך את מתקן החדרים הנקיים יש לבצע ולידציה מלאה אשר כוללת IQ, OQ ו- PQ שתכולול למעט בדיקות הקבלן, גם בדיקות במנוחה ובפעולה וזאת כחלק מחבילת ולידציה כוללת.

 

בדיקות מהירות זרימת אויר לולידציה של חדרים נקיים

מטרת בדיקת מהירוית זרימה של אויר ביציאה מפילטרי ה- HEPA בחדר הנקי נחשבת כבדיקה מאוד חשובה. ראשית, מטרת הבדיקה היא לוודא כי סוג הזרימה תואם את התכנון, כלומר עבור תעשיות הפארמה והמדיקל זרימה למינרית (קווית) או זרימה טורבולטנטית, זאת בהתאם לסוג התעשיה ורמות הסיכון המאפיינות את הסוג התעשיה והמוצר.

מהירות הזרימה של האויר המסונן אמורה להשמר גם ביציאה מהפילטר וגם בגובה משטחי העבודה. מהירות הזרימה על פילטר תקרתי בולידציה של החדרים הנקיים תמדד בכ- 16 נקודות שונות ויבוצע חישוב של ערכי השונות של מהירות הזרימה וגם חישוב ערך המהירות הממוצעת על הפילטר.

 

בדיקת נפח אויר מסונן לולידציה של חדרים נקיים

כמות החלפות האויר בחדר הנה פרמטר תכנוני חשוב אשר יש לו השפעה על ביצועי החדר והיכולת של החדר להתמודד עם זיהומי חלקיקים בהצלחה ולהתאושש ממקרים של זיהום מאסיבי בפרקי זמן סבירים.

על מנת לחשב את מס’ החלפות האויר לשעה בחלל החדר הנקי כחלק מתהליך הולידציה, יש לדעת מהי ספיקת האויר הנכנס דרך כל אחד מפילטרים התקרתיים ומהו נפחו הכולל של החדר. ככל שמס’ החלפות האויר בחדר יהיה גבוה יותר, כך החדר יהיה נקי יותר וגם יצרוך יותר אנרגיה. בחדרים אספטיים בעלי דרגת ניקיון גבוהה אף נגיע למאות החלפות אויר לשעה.

 

בדיקות חלקיקים לולידציה של חדרים נקיים

בדיקת חלקיקים בחדרים נקיים תבוצע לחלקיקים בגדלים של 0.5. גדלי חלקיקים של 5 מיקרון גם הם רלוונטיים בחלק מהמקרים. בדיקת החלקיקים הן בולידציה של החדרים הנקיים והן ברוטינה תבוצע ע”י מכשיר אופטי בטכנולוגיית לייזר.

מכשיר הדיגום יכול להיות מנתי או רציף, קבוע או נייד והוא שואב אויר מחלל החדר בנקודות הדיגום ומבצע ספירה של החלקיקים הגדלים הרלוונטיים. ככל שרמת ניקיון החדר גבוהה יותר, כך נצפה למצוא כמות חלקיקים קטנה יותר בעבור נפח אויר נדגם. מס’ נקודות הדיגום בחדר צריך להגזר משטח החדר ורמות הסיכון והניקיון של החדר.

 

בדיקות מיקרוביולוגיה לולידציה של חדרים נקיים

זיהומים מיקרוביאליים מהווים סכנה של ממש למוצרי מדיקל ופארמה. מיקרואורגניזמים אשר מצויים במוצר התרופתי או במכשור הרפואי מסוכנים לבריאות הפציינט ואף מייצרים מטבטוליטים רעילים אשר חשיפת החולה אליהם, עלולה להזיק ואף לגרום למוות.

בדיקת מיקרוביולוגיה בחדרים נקיים תבוצענה בשתי טכניקות עקריות, דיגום פאסיבי ודיגום אקטיבי. לרוב בולידציה של חדרים נקיים מומלץ לשלב בין שתי הטכניקות. הבדיקה האקטיבית תבוצע בשיטות הבאות:

  • Slit to Agar
  • Sieve samplers
  • פילטרציה דרך ממברנה
  • Liquid impingement

 

מס’ נקודות הדיגום בחדר צריך להגזר משטח החדר ורמות הסיכון והניקיון של החדר ויכול להתבצע לפי חישוב בהסתמך על דרישות ב- ISO, IES או GRID.

 

בדיקות עשן בולידציה של לחדרים נקיים

ביצוע סימולציות כיווני זרימה בחדר הנקי חשובה מאוד על מנת לוודא כי תכנון קסקדת הלחצים בחדר, וכיווני זרימת האויר נכונים, תוך שימוש במחולל ארוסולים הנה בדיקה חשובה בולידציה של החדר הנקי, בעקר על מנת לוודא כי קסקדת הלחצים המתוכננת, אכן מתפקדת כנדרש וכי אויר זורם מאיזורים נקיים יותר בהם לרוב ישרור על-לחץ לכיוון איזורים נקיים פחות בהם ישרור תת-לחץ.

כמו כן, כחלק מבדיקות זרימת אויר בחדר הנקי, יש לוודא זרימת אויר לכיוון תעלות האויר החוזר או תריסי השחרור וכי הלחץ ההפרשי בין איזורים שונים נשמר באופן יציב על ציר הזמן. בדיקת העשן צריכה להתבצע תוך פתיחה וסגירת דלתות ואף בדיקת איזורים בעלי אטימות מוגבלת.

 

בדיקת פרמטרים במהלך ולידציה לחדרים נקיים

חדרים נקיים אמורים לתפקד כמתוכנן ובעקר בזמן העבודה הרוטינית. ישנם לא מעט פרמטרים חשובים וקריטיים לתפקודו התקין של החדר הנקי כמו גם לעבודה נוחה לעובדים ובעלת סיכון נמוך לזיהום.

אם נשמור את הפרמטרים הקריטים הללו בטווחי הגבולות המותרים שנקבעו בולידציה של החדרים הנקיים, נגדיל את הסיכוי שהמוצר יעמוד בהצלחה בדרישות האיכות והבטיחות. פרמטרים כגון לחץ, טמפ’, לחות יחסית, עוצמת תאורה, רעש וכיו”ב צריכים להבדק במסגרת הולידציה וכמו כן להיות מנוטרים באופן רציף במהלך העבודה הרוטינית בחדר הנקי.

 

בדיקת חדירות פילטרים בולידציה לחדרים נקיים

פילטרי ה- HEPA ודומיהם אמורים לסנן אויר דרכם, כאשר מזהמים חלקיקיים ומיקרוביאליים אמורים להעצר במדיית הפילטרציה. במקרים בהם הפילטר פרוץ, קרוע או לא אטום, אויר מזוהם יחזור לחדר ויזהם את המוצר.

לכן, בדיקת חדירות פילטרים הנה בדיקה חשובה בולידציה של החדר הנקי והיא תבוצע תוך הזרמת ארוסולים בקטרים מוגדרים דרך הפילטר על מנת לאתר חורים בפילטרים או איזורים לא אטומים על המסגרת של הפילטר ולוודא כי הפילטר אטום, שלם ותקין.

 

בדיקת התאוששות בולידציה של החדר הנקי

אל החדר הנקי מוכנסים חומרי גלם, חלקים, ציוד ואנשים. חדר נקי חשוף כל הזמן לחדירת מזהמים ועל כן, צריך להיות בעל יכולת הנדסית להתנקות בצורה טובה ותוך פרק זמן קצוב, במקרים של זיהום. בדיקת ההתאוששות תבוצע בולידציה תוך שימוש במחולל ארוסולים, החדר הנקי מועמס בחלקיקים ומודדים את פרק הזמן בו החדר “מתאושש” ומגיע בחזרה לרמות חלקיקים הרצויה לפי הגדרת הקלסיפיקציה של החדר.

 

ולידציה לתהליכי לבוש בחדר הנקי

ולידציה לתהליכי לבוש הנה קריטית בעיקר עבור תהליכי ייצור אספטיים, בהם לעובד השפעה קריטית על זיהום המוצר. במסגרת ולידציה לתהליכי לבוש, נוהל הלבוש מיושם והעובדים נדגמים לפני ולאחר עבודה בחדר הנקי. איזורי הדיגום יכולים לכלול פרטי לבוש שונים כגון חלוק, כפפות, מסיכות פנים וכדומה.

הדיגום מבוצע ברוב המקרים בצלחות אגר. מטרת הולידציה של הלבוש היא לוודא כי נוהל הלבוש תוכנן נכון, וכי העובדים מתלבשים נכון לפי הנוהל ובנוסף, בזמן ביצוע העבודה בחדרים הנקיים, ביגוד העובד נותר נקי ואינו מזדהם.

 

בדיקות לאפקטיביות חומרי ניקיון וחיטוי

חומרים אשר משתמשים בהם לניקיון וחיטוי בחדרים הנקיים עשויים להיות לא אפקטיביים או אפילו להיות גורמים מזהמים. לפיכך, כל חומרי הניקיון והחיטוי יעברו בדיקת אפקטיביות הן לפני/בסמוך לרכישתם והן לפרקי זמן שונים (ישנם מיקרואורגניזמים אשר מפתחים עמידות לחומי חיטוי עם הזמן).

כמו כן, יש לקבוע את פרק חיי המדף של חומרי הניקיון והחיטוי בהם עושים שימוש בחדר הנקי ולבצע החלפת חומרי חיטוי בכדי לשמור על אפקטיביות ויעילות חיטוי גבוהות.

 

טיפים לביצוע ולידציה בחדרים נקיים

תכנון נכון של תהליך הולידציה של החדרים הנקיים, יחסוך זמן וכסף הן בשלבי הולידציה והן בתפעול שוטף של החדרים הנקיים. להלן דוגמאות לנושאים שיש להקפיד עליהם לפני ובמהלך ביצוע תהליך הולידציה לחדרים הנקיים:

  • וודא כי קיים מסמך VMP עדכני בחברה
  • וודא כי התקבל מהקבלן תיק מתקן מסודר לחדר הנקי ולמערכות התומכות וכי הוא מכיל את כל הדוקומנטציה ההנדסית כולל מפרטים, קטלוגים, תעודות חומרי מבנה, תעודות כיול, הסמכות, תוצאות בדיקות וכו
  • וודא כי בדיקות ה – As built שמבוצעות ע”י הקבלן לוו ע”י צוות החברה וכי התוצאות תקינות וכי המעבדה המבצעת מוסמכת לתקן ISO 17025
  • וודא כי המכשור בו נעשה שימוש בבדיקות החדר הנו מכשור תקני ומכויל
  • וודא כי כל מכשור המדידה שהותקן בחדר כגון שעוני לחץ, מדי ספיקה, רגשי טמפ’ ולחות הגיע מכויל וכי הכיול בוצע ע”י מעבדה מוסמכת לתקן ISO 17025. בנוסף וודא כי טווחי המדידה ודיוק המדידה תואמות את הדרישות
  • וודא כי מערכת הבקרה והניטור תואמת את דרישות הרגולציה של 21CFR part 11 ו/או Annex 11
  • וודא כי אין נזילות מהיט”א
  • וודא כי אין רעשים חריגים או ויברציות בחדר הנקי
  • וודא כי תעלות האויר אטומות וכי הבידוד שלהן תקין
  • וודא כי המערכת פועלת ללא התראות
  • וודא כי הדלתות ניתנות לפתיחה בקלות וכי האינטרלוקים תקינים ועובדים לפי ההגדרות שהועברו לקבלן
  • וודא כי פרוטוקולי ה – IQ, OQ, PQ נחתמו ע”י כל הגורמים הרלוונטיים טרם ביצוי הולידציה
  • וודא כי פרוטוקולי הולידציה מכילים קריטריוני קבלה ברורים ותרשימים מסודרים/תמונות/איורים
  • וודא כי מחלקות QA, QC, הנדסה וייצור מוכנות לפני ביצוע הולידציה וכי תחומי האחריות ברורורים
  • וודא כי צלחות האגר מגיעות למעבדה בתנאי האחסון המתאימים ובמסגרת פרקי הזמן המותרים
  • תנאים הקשורים ל occupancy states

תוכן עניינים

שתפו את המאמר