ביוכם - Bio-Chem לוגו

ביקורות איכות ו- GMP בחברות תרופות

ביקורות איכות ו- GMP בחברות תרופות

מהי מטרת ה- GMP?

ביקורות GMP  ומערכות לניהול איכות הנן דבר שבשגרה בעבור חברות תרופות ומכשור רפואי. על מנת לקבל רשיון לתפעל ולמכירת תרופות ומכשור רפואי, יש לקבל את אישורי ה- GMP ה- ISO 13485 ואחרים ממשרד הבריאות וגופי ההתעדה האחרים. בנוסף, תוקפו של האישור הראשוני הנו מוגבל, ואחת לפרק זמן יש לעמוד בהצלחה בביקורת תקופתית.

המטרות של ה- GMP  הנן:

  • הגנה על הפציינט ומשתמשי הקצה
  • עקיבות, שקיפות וזמינות המידע על התהליכים השונים ולאורך כל מחזור חייו של המוצר
  • ניהול תהליכים אמינים, יציבים ורובוסטיים

 

ה- GMP הנו חלק ממערך האיכות הקשור בפעילויות הייצור והבדיקה הנהוג בתעשיות הפרמצבטית, המזון, המכשור הרפואי והקוסמטיקה וכולל כללים בסיסיים ופרטניים, מנגנונים, דרישות, תהליכים ספציפיקציות ובקרות אשר ייצרו “טבעות הגנה” בכל הנוגע לתכנון, ייצור, אריזה, אחסון והפצה של מוצר.

 

כיצד יש להתנהל מול מפקח בביקורות GMP ו- ISO 13485?

על מוביל ביקורת ה- GMP  או ה- ISO 13485 מטעם מפעל התרופות/המכשור הרפואי/המעבדה/שרשרת האספקה, להסביר למפקח כי הוא מעוניין לשתף פעולה ככל שידרש על מנת לקדם את הביקורת בצורה טובה ובמדה וישנו משהו שהמבקר צריך או רוצה, שלא יהסס לבקש

  • הסבר למפקח שתספק את כל המסמכים שידרשו. על מנת להבטיח זאת, מומלץ לבקש מהמבקר לבצע לפחות פעם ביום, בדיקה על נושאים/בקשות שעדיין לא נסגרו
  • רשום כל בקשה של המבקר וודא כי הוא קבל תשובה בעבורה
  • בקש מהמבקר פגישת סיכום יום לדיון בממצאים מדי פעם הזכר למבקר כי יש מסמכים אשר הוא בקש וממתינים לבדיקתו
  • בתום שיחת הסיכום היומית, כנס את עובדי החברה ודונו יחדיו בממצאים שהועלו, בפעולות המתקנות שיש לבצע או בבקשות פתוחות שיש לטפל בהמשך הביקורת
  • נסה לתקן ליקויים שהועלו בשיחת הסיכום ביום למחרת והשתדל להראות זאת למבקר על מנת שיעדכן את דוח תוצאות המבדק בהתאם
  • רשום פרטים מלאים של כל מסמך שהובא בפני המבקר, שם, מספר, גרסה והשאר עותק אחד אצלך
  • יש להתנהל בנימוס
  • אם המבקר בקש משהו והוא עסוק במשהו אחר, המתן בסבלנות עד שיתפנה
  • אל תפריע למבקר לחשוב בשקט
  • הצג מקצועיות והבנה בכל התשובות והממצאים אותם אתה מספק במסגרת הביקורת
  • הקפד על שקיפות
  • הקפד לספק למפקח ה – GMP ומבקרי האיכות את המסמכים שהוא בקש באופן יעיל

 

מה רצוי לעשות כמה ימים לפני ביקורת ה- GMP?

  • לוודא כי המתקן נקי כנדרש
  • לרוקן דברים וחפצים לא רלוונטיים ממגירות, ארונות ואיזורי אחסון
  • לדאוג לסדר במסדרונות ובשטחי המעבר
  • לפנות ציוד לא תקין, ביגוד מלוכלך
  • לוודא כי אין עותקים לא מבוקרים של מסמכים באזורי התפעול והמשרדים
  • לוודא כי כל המיכלים/הקופסאות מסומנים כנדרש וכי אין חומר שאינו מזוהה
  • לוודא ריקון פחים כולל פחי גריסה
  • לוודא המצאות של ציוד מיגון
  • להשמיד פתקיות
  • לוודא המצאות של קלסרי נהלים רלוונטיים, הוראות עבודה, MSDS (עותקים לעבודה)
  • לוודא כי אין עותקים ישנים של מסמכים מבוקרים שלא נאספו/הוחלפו
  • לוודא את נקיונם של המטבחון, השירותים וחדרי ההלבשה
  • לוודא כי כל המנורות תקינות
  • לוודא כי כל הדלתות נסגרות היטב וכי מנגנוני האינטרלוק אינם מנוטרלים
  • לוודא כי יש מספיק פרטי לבוש נקי בכניסה למתקן
  • לווגא כי מנהלי מחלקות יסיירו בכל המתקן בבוקר החילת הביקרות על מנת לתת הערות אחרונות
  • לוודא כי אין ציוד אישי של עובדים במתקן הייצור
  • לפנות מהלוקרים של העובדים מזון
  • להשמיד חומרי ניקיון, ראגנטים וחומרים שפג תוקפם
  • לוודא כי אין התראות פתוחות – במידה ויש, לוודא שבוצעו הפעולות הנדרשות להבטחת אי פגיעה באיכות הייצור/הבדיקה/האחסון/האספקה
  • לוודא כי כל המכשור המסווג כקריטי מכויל וכי קימת תווית כיול עם תאריך תקף
  • לוודא כי אין נזילות, חריקות, ויברציות ורעשים חריגים ממערכות תשתית וציוד
  • לוודא כי אין כבלי חשמל קרועים או מפגעים אחרים
  • לוודא ניקיון אבק ממקומות שקשה להגיע אליהם

 

מה עושים ביום מבדק ה- GMP במתקן?

  • הקפד על קוד לבוש אחיד
  • הקפד על גילוח, אסטטיקה, הופעה המכבדת את המבדק
  • בצע סיור בוקר אחרון בייצור ובמעבדה לוודא סדר וניקיון
  • וודא כי כל העובדים נינוחים ורגועים וכי אין בעיות מיוחדות
  • וודא כי העובדים לבושים בביגוד נקי ומסודר
  • וודא כי אין תקלות בציוד ומערכות

 

מהי אחריות העובדים בזמן ביקורת איכות ו- GMP?

  • לא לשוחח עם המבקר אלא אם נתבקשת לכך
  • להיות לבוש בצורה מסודרת ונקיה
  • לפנות את הלוקר שלך מחפצים לא קשורים ואוכל
  • להשאיר את השירותים נקיים לאחר שימוש
  • להקפיד על נהלי הלבוש וההתנהגות
  • לנקות את פינות הקפה והאוכל
  • לסגור את דלתות המשרדים והחדרים
  • לנקות ולרוקן פחים
  • לוודא כי המחשבים מוגנים בססמת גישה וכי אין שימוש בפתקים המכלילים ססמאות גישה
  • לא לבצע פעילות מחשב, שאינה קשורה לעבודה
  • לא לנטרל מנגנונים כגון אינטרלוק, מיקרוסוויץ’, אזעקות, התראות
  • לא להכנס עם מכשיר סלולרי לאיזורי הייצור והמעבדות

 

סיור עם המבקר במתקן ה- GMP

  • חשוב שהסיור יבוצע באופן כרונולוגי ומסודר. התחל במחסנים, דיגום ושקילה והמשך משם לייצור, אריזה ומעבדה
  • וודא כי בסיור משתתפים האנשים אשר יכולים לתת מענה לשאלותיו של המבקר וכי אנשים אלה בקיאים בנהלים הנהוגים במחלקתם
  • וודא כי אנשים שאינם רלוונטיים אינם משתתפים בסיור
  • חשוב להראות שהמתקן עובד ולא נמצא בעוצר פעילות
  • חשוב לוודא כי קבצי הנהלים והקלסרים הרלוונטיים זמינים ונגישים

 

כיצד נשיב לבקשותיו של מפקח ה- GMP ומבקרי האיכות במהלך הביקורת?

  • התנהל בשיח מנומס וחשוב לאפשר למבקר לו לסיים את מה שהתחיל לומר
  • שפת גוף נכונה – פתוחה, אמפתית ובטוחה
  • אם יש שני מבקרים ואתה צריך להראות להם מסמך כלשהו, הצע לשבת ביניהם
  • תזמן כניסה ויציאה של אנשים ל – Front room כך שמצד אחד יוכל המבקר להתקדם בבדיקה ומצד שני יוצגו לו כל המסמכים הנדרשים לסיום בדיקת הבקשה
  • הכנס מסמכים אך ורק מבוקרים ועדכניים אשר מגיעים ישירות ממרכז התיעוד. במידה ונדרשת להציג מסמך שהוכן במיוחד עבור הביקורת, לציין זאת במפורש
  • וודא כי שמעת והבנת היטב את מה שביקש/שאל המבקר
  • נסה להבין “מה מסתתר” מאחורי שאלתו של המבקר, מה הוא מנסה לברר או לבדוק? למה זה חשוב לו? למה הוא שואל את זה? . לאחר שהבנת, נסח את התשובה בהתאם לציפייה של המבקר תוך כדי הצגת המסמכים הנדרשים
  • תמיד אפשר לבקש מהמבקר לחזור/להסביר/להבהיר את שאלתו שוב עד אשר הבנת נכון. לא להתבייש!
  • חשוב טוב לפני שאתה עונה למבקר. אל תמהר
  • העדף לענות תוך קריאת החלק הרלוונטי מהנוהל המתאים (במדה וזמין לך)
  • ספק מידע מדויק ובדוק , ללא מידע עודף/מיותר או פרשנות
  • תמוך וגבה את תשובתך במסמכים רלוונטיים
  •  הכן תיקים שאתה בטוח בהם להצגה למקרה בו יבקש המבקר שתבחר משהו לראות לו באותו התחום (ולידציה , הוראות ייצור, חריגות, CAPA)
  • במידה וההסבר שנתת למבקר אינו מספק, נסה להבין את הבקשה/החשש שלו
  • ספק תשובות אשר תראינה למבקר שהחברה מצויה בשליטה על איכות מוצריה
  • אם אתה מתקשה למצוא מסמך מסויים או אם SME לא זמין כרגע להסברים, בקש מהמבקר להתקדם לנושא הבא וספק את המסמך והמידע הנדרש לאחר מכן
  • אם המבקר בקש לראות נושא שהוא “בעייתי” אל תבהל ונהג כרגיל. יתכן והוא לא בקש לראות את הדבר הבעייתי באמת (הוא לא יודע שזה בעייתי – רק אתה יודע) – במידת האפשר הכן הסבר נוסף למקרה ונושא זה יעלה
  • במקרה בו אתה לא בטוח, אמור למבקר: “אני חושב שככה וככה…. אך ארצה לוודא זאת לפני שאני משיב לך בצורה פורמלית”
  • במקרה בו התגלה ממצא שמצריך תיקון, הודה בכך ואמור “אנחנו צריכים בהחלט לטפל בכך”. אם תוכל להסביר מהו עקרון ה – GMP הרלוונטי שצריך להקפיד עליו, זה יגרום למפקח להיות בטוח בעצמו שאתה מבין מה אתה עושה ושאפשר לסמוך עליך ועל שיקול דעתך
  • במידה וגילית כי נתת מידע שגוי/מטעה למבקר, המתן להזדמנות ובקש רשות להעמיד דברים על דיוקם. השתדל להסביר למה טעית או מה הטעה אותך

 

אילו דברים מפקחי האיכות וה- GMP “לא יאהבו” לראות בביקורת?

  • עובדים שלא עובדים לפי הנהלים
  • פערים בין מערכת האיכות, הפרוצדורות והנהלים לבין מה שקורה בשטח
  • מנהל הבטחת איכות שלא בטוח בעצמו
  • עובדים שלא מבינים מה הם עושים
  • חוסרים בחתימות, תיעוד לא נאות
  •  עובדים שלא עברו הדרכת GMP שנתית
  • מסמכים לא קשורים בתיקים
  • תיעוד רטרואקטיבי וזיופים
  • התראות לא מטופלות
  • שאתה מכוון אותו לראות משהו מסוים
  • שאתה מנסה להשתלט על האג’נדה של המבדק
  • חריגות שלא דווחו או נחקרו
  • פעולות מתקנות ומשימות שהוגדרו לביצוע אך לא יושמו
  • סיכונים שלא נכללו במסגרת ה – Risk Assessment
  • משימות שהוגדרו לביצוע ולא בוצעו
  • מוצר ששוחרר לשווקים אך יתכן ואינו איכותי מספיק
  • התנהלות שאינה לפי כללי ה – GMP
  • מתקן לא נקי/לא מתוחזק/מוזנח/אי סדר/צפיפות
  • ציוד חלוד, פגום, מלוכלך
  • שימוש במסמכים שאינם מבוקרים, רשימות, פתקים
  • המצאות של תוויות שאינן רלוונטיות
  • שימוש בחומרים שפג תוקפם
  • המצאות מוצר/שאריות מוצר על קו ייצור של מוצר אחר
  • חשש לזיהום צולב
  • מכשור שאינו מכויל
  • מחשבים ללא ססמת נעילה או עם ססמה משותפת

 

אל תעשה בביקורת איכות ו- GMP

  • אל תמהר. ככל שחולף הזמן כך המבקש יספיק לבדוק פחות דברים וימצא פחות ליקויים
  • אל תנדב מידע או פרשנות
  • אל תשאל את המבקר שאלות כגון, מה הוא היה עושה במקרה שכזה
  • אל תנסה להרשים את המבקר ברמה האישית
  • וודא שאתה מודע לתוכן המסמך ומשמעותו על מנת שתוכל לתת תשובות שיאפשרו למבקר להבין
  • ללא טלפונים ניידים בחדר הישיבות
  • ללא שיחות חולין בחדר הישיבות
  • ללא דיונים מקצועיים בחדר ישיבות בזמן שהמבקר עסוק
  • אל תשקר. אמור תמיד אמת ושמור על שקיפות
  • אל תענה על שאלות המבקר על סמך זכרון. וודא כי מה שענית מגובה במסמכים
  • אל תדבר בשפה אותה המבקר אינו מבין
  • אל תחדור למרחב הפרטי של המבקר
  • אל תאמר דברים כגון: “זה מאוד חשוב”
  • אם אתה עונה בהסתמך על נוהל, אל תקרא אינפרומציה שאינה רלוונטית לתשובה. מצא את הפסקה הרלוונטית והקרא רק אותה
  • אל תתחיל לענות למבקר לפני שהוא סיים את השאלה שלו
  • אל תתן מידע נוסף מעבר למה שנשאלת
  • אל תבזבז את הזמן או תמתח את הזמן יותר מדי
  • אל תפתח ב – “שיחות חולין” / “שיחות סלון”. הגרר לכך רק אם הן הגיעו מצד המבקר
  • אל תתן תשובות שהן לא בתחום האחריות/הידע שלך. בקש להכניס את ה – SME הרלוונטי לדיון
  • אם יש ממצא אפשרי לנסות להסביר/להבהיר או לחילופין לומר שיתכן וזה לא תקין אך זה היה הדבר ההגיוני לבצע באותו הזמן/סיטואציה או זו הייתה ההבנה שלנו מדרישות הרגולציה, אך אם טעינו או לא הבנו נכון, אנחנו נתקן זאת
  • המנע מאמירות כגון: “אני לא מבין”, “אם רק תקשיב לי אני אסביר”, “אבל זה לא הגיוני”, “זה לא מה שה – FDA מבקש”, “כל מדען יודע ש…”, “אני יכול להראות לך/להוכיח לך”
  • המנע מאמירות גזעניות/לא מכובדות/סקסיסטיות/פוליטיות
  • אל תספק תשובות שאינן בדוקות
  • אל תשאיר קלסרים או מסמכים שנבדקו על השולחן
  • אל “תייבש” את המבקר בלחכות עבור תשובות או מסמכים
  • אל תשתמש במונחים כגון: “לעולם לא”, “הכל”, “לפעמים”, “כלום”, “בדרך כלל”, “אני חושב”, “אולי”
  • אל תספר בדיחות
  • אל תכנס לעימותים במקרים בהם קבלת הערה על משהו, אל תאיים
  • אל תתנצל
  • המנע מנוכחות של קבלנים חיצוניים/אורחים/ספקים בזמן הביקורת
  • אל תאמר למבקר משפטים כגון: “אנחנו לא עושים את זה כי זה לא חשוב או לא רלוונטי” וכדומה
  •  אם אתם לא עושים משהו, תסביר למה לא עושים על פי ההבנה שלכם. גבה זאת ברציונל/אססמנט/ריסק אססמנט
  • אל תבצע פעולות מתקנות רשלניות. בצע רק פעולות אפקטיביות ופעולות שפותרות את הבעיה/root cause ולא “שמות פלסטר”

 

מתי כדאי להכנס לדיון עם מבקר ה-GMP?

  • אם אתה בטוח מעל לכל ספק שהוא טועה
  • אם אתה בטוח שהוא לא הבין אותך נכון
  • אם יש לך דוגמאות טובות מחברות אחרות שגם כן פועלות בצורה בהם אתם פועלים
  • אם יש לך רציונל או ריסק אססמנט טוב שעשית ועל סמך ממצאיו החלטת מה שהחלטת
  • אם אתה יודע שניתן לתקן זאת בצורה אפקטיבית ומיידית
  • אם המקרה שלך הוא נחשב “יוצא מן הכלל” לפי הרגולציה
  • אם אתה לא מסכים עם המבקר אמור: “אנחנו מבינים את החשש שלך ונשמח לספק תשובה מסודרת בהתאם”

 

פגישת סיום ביקורת GMP

  • וודא כי כל בעלי התפקידים שנכחו בפגישת הפתיחה יהיו נוכחים בישיבת הסיום
  • מנהל QA יכול לבקש מהמפקח לראות את הממצאים לפני הצגתם בפני הפורום
  • ניתן לבקש מעט שינוי ניסוח מהמבקר אם יש צורך/הצדקה
  • אמור למבקר “אנחנו הולכים לתקן את הליקוי/הממצא ונשלח אליכם תשובה מסודרת בנושא”, “אנחנו מחוייבים לבצע דברים כמו שצריך ומאמינים בשיפור מתמיד”

 

כתיבת תגובה לאחר השלמת ביקורת ה- GMP

  • תגובה מהירה (ב – FDA זה 15 יום)
  • תגובה רצינית – הבן את הממצא והצע את הפעולה המתקנת בהתאם ל – Root cause ולא לסימפטום
  • תן טווח זמן ריאלי לביצוע
  • שלח המשך מעקב אחר הפעולות המתקנות – אלו ייבדקו בשנית בביקורת הבאה

תוכן עניינים

שתפו את המאמר