ביוכם - Bio-Chem לוגו

ליטוש פני שטח למתכת ונירוסטה

ליטוש פני שטח למתכת ונירוסטה

למה דרגת הליטוש של נירוסטה חשובה כל כך?

לדרגת חיספוס פני השטח של מתכות בכלל ונירוסטה בפרט קיימת השפעה על מגוון תכונות המשטח ורכיב/המכונה אשר הוא מהווה חלק ממנה, החל מנראות פני השטח המתכת, דרך עמידותה ובנטיה שלה להתחמצנות/קורוזיה וכלה בהסתברות שלה לצבור מזהמים, להשיר חלקיקים ולעבור תהליכי ניקיון יעילים.

נירוסטה וזכוכית הנם חומרי המבנה הנפוצים ביותר בתעשיות המזון, התרופות והמכשור הרפואי, הודות למגוון תכונות המייחדות אותן מחומרי מבנה אחרים.

ידוע כי דרישות רשויות הבריאות למפעלים העוסקים בייצור מוצרי מזון, אמ”ר ותרופות, הנה שימוש בחומרי מבנה מתאימים, לפחות עבור אלו הבאים במגע עם המוצר או המשתמש. מצד אחד, על חומרי המבנה להיות פאסיביים, כלומר שאינם מייצרים אינטראקציה כימית עם מוצר המזון, רקמת הגוף או התרופה מחד, או שאינם מוסיפים חומרים, חלקיקים או מזהמים אחרים למוצר מאידך.

יתרה מכך, על מוצרי מזון, מכשור רפואי ותרופות לשמור על רמות ניקיון וטוהר מתאימים תוך מניעת תופעות הצברות מזהמים כגון שיירי חומרים פעילים, חומרי ניקוי/חיטוי ומיקרואורגניזמים, אשר עלולים לפגום באיכות המוצרים ובבטיחות המשתמשים או החולים.

שימוש בנירוסטה בעלת פני שטח מתאימים, תאפשר לזהות זיהומים ולכלוך בבדיקה עינית, תקל על תהליכי הניקיון ותקצר משכם וכמו כן תמזער את הסיכוי לזיהום בכלל ולזיהום צולב בפרט.

 

שיטות הליטוש של נירוסטה ומתכות

ישנן מס’ טכנולוגיות לטיפול בפני שטח של מתכות בכלל ונירוסטה בפרט. ניתן ללטש את פני השטח ליטוש מכאני, לבצע ציפוי וגילוון, לטבול בתמיסת פולימר/חומצה/בסיס מתאימים ואף לבצע אלטקרופוליש, הכל תלוי בשימוש המיועד.

 

מהו ליטוש מכאני לנירוסטה?

ליטוש מכאני נעשה תוך שימוש במלטשת המצויידת במס’ אביזרי ליטוש שונים וחומרי ליטוש. הליטוש מבוצע בתנועה סיבובית מהירה ולמעשה “מכופף” את חלקי הנירוסטה הבולטים מעל פני השטח ובכך הופך את פני השטח לחלקים יותר, אך רק לכאורה. למרות שערכי ה- Ra המתקבלים לאחר ליטוש מכאני יכולים להיות מתאימים, עדיין קיימות מגבלות לשיטה זו.

אחת הבעיות של ליטוש מכאני, הנה היווצרות חללים מירוסקופיים אשר נוטים לכלוא בתוכם מזהמים ובכך הם מקטינים את יעילות תהליכי הניקיון, את ההסתברות להצטברות לכלוך ומזהמים מסוגים שונים ומאיצים את תהליכי הקורוזיה ועל כן, ליטוש מכאני אינו מקובל בתחומי הפארמה והמדיקל.

חשוב לציין כי על מנת להגיע לתוצאת ליטוש מכני טובה, יש לבצע את הליטוש בהדרגה תוך שימוש באביזרי ליטוש גסים בהתחלה תוך מעבר הדרגתי לחספוס עדין יותר, עד להגעה לרמת הליטוש הרצויה.

 

מהו ליטוש אלקטרופוליש לנירוסטה?

אחד הגימורים הנפוצים לפני שטח של נירוסטה למכשור רפואי ולציוד בו נעשה שימוש לייצור תרופות הנו אלקטרופוליש. לאלקטרופוליש מס’ יתרונות משמעותיים על פני טכניקות הליטוש האחרות, מה שהופך אותו לדרישה רגולטורית בתעשיות הפארמה והאמ”ר.

אלטרופוליש הנו תהליך אלקטרוכימי לטיפול בפני שטח, אשר מסיר שכבות ובליטותהמצויים על פני השטח של משטחי הנירוסטה באופן מבוקר ועדין, תוך השוואת גבהי הבליטות והשקעים המצוים על פני השטח, באמצעות תמיסת אלקטרוליט וזרם חשמלי, עד להגעה לרמות פני שטח מתאימות תוך שיפור העמידות הכימית של המתכת. לרוב, אלטקופוליש יבוצע לנירוסטה מסוג 316 או 316L.

אלטרופוליש, כמו תהליכי פסיבציה לנירוסטה, עושה שימוש באמבטים כימיים גדולים המכילים תמיסה יונית, אנודה וקטודה. כאשר זרם החשמל מועבר דרך תמיסת האלקטרוליט, הוא גורם לתגובה כימית אשר מסירה שכבות מפני שטחה של הנירוסטה הטבולה, ומותירה משטח חלק אשר עשוי אפילו להגיע לדרגה של “מראה”.

 

היתרונות של אלקטרופוליש על פני ליטוש מכאני לנירוסטה

  • התאמת הנירוסטה לשימוש רפואי ותרופתי
  • עמידות משופרת של הנירוסטה בפני קורוזיה ולאורך זמן
  • הצטברות מינימלית של לכלוך, מזהמים ומיקרואורגזנימים
  • יכולת משופרת לזהות זיהומים בבדיקה עינית
  • יכולת נקיון משופרת
  • ראקטיביות מינימלית של הנירוסטה עם חומרים אחרים
  • עמידות משופרת של הנירוסטה בפני ריתוכים וכיפופים
  • יעילות משופרת בתהליכי חיטוי וסטריליזציה
  • הפחתת תופעות החיכוך בין חלקים של מכונה
  • מראה משופר ואסטטי
  • בטיחות משופרת בעקר במגע ידני עם פני השטח
  • חוזק מכאני משופר

 

מהי רמת פני השטח של נירוסטה המתאימה לפארמה ומדיקל?

ישנם סוגים שונים של מכשור רפואי ותרופות המאופיינים ברמות סיכון שונות. לשם המחשה, דרישות פני השטח מנירוסטה המשמשת לייצור מוצר תרופתי הניתן לחולים בבליעה, שונה ממוצר המוזרק ישירות לתוך העורקים. בתעשיית התרופות, רמת פני השטח של הנירוסטה יכולה לנוע החל מ- 0.8 Ra ועד 0.2 Ra, תלוי בסוג המוצר, בכלי הייצור, בתהליך הייצור ובמנגנון הולכת התרופה/השימוש במכשור הרפואי

תוכן עניינים

שתפו את המאמר