ביוכם - Bio-Chem לוגו

ולידציה לתהליך עיקור באמצעות קרני גמא

ולידציה לתהליך עיקור באמצעות קרני גמא

ולידציה לתהליך עיקור באמצעות קרני גמא

ישנן שיטות מגוונות בשוק לסטרליזציית מוצרים רפואיים כגון שיטות פיזיקליות וכימיקליות וכן הקרנה. לכל שיטה מאפיינים שונים ולכל שיטת סטריליזציה, יתרונות וחסרונות אשר עשויים לפגום באיכות המוצר. בבואנו לבחור שיטת עיקור, עלינו לקחת בחשבון את הנזקים המשניים למוצר האופייניים לכל שיטה שנבחר, עלות התפעול, אפקטיביות תהליך העיקור והאפשרות לעבור ולידציה בהצלחה.

עבור חברות שייעודן הוא ייצור מוצרים סטרילים באריזתם הסופית, מוצרים עם צפיפות גבוהה ונמוכה, בעלי נפחים משתנים, מוצרים רגישים לחום או לרטיבות, קרינת גמא לרוב תמצא כפשוטה, יעילה ולרוב עדיפה יותר.

סטריליזציה של תרופה, מכשור רפואי או ציוד רפואי הנה תהליך המוגדר כקריטי ועל כן יצריך ביצוע ולידציה הן למתקן העיקור והן לתהליך העיקור הספציפי עבור המוצר. מטרת הולידציה לסטריליזציה הנה להבטיח מעל לכל ספק ובאופן מתועד כי כל חומר שייכנס ממתקן הסטריליזציה בהקרנה, יהיה נקי ממיקרואורגניזמים בהתאם לרמת ה-SAL הנדרשת וזאת בכל מחזור סטריליזציה של המוצר.

 

סטריליזציה בקרינת גמא- סקירה היסטורית

קרינת גמא התגלתה תחילה בשנת 1900 כחלק ממחקר אשר עסק בקרינה הנפלטת מהיסוד הכימי רדיום (RA). השימוש התעשייתי של קרינת גמא החל בשנת 1950 עם קובלט 60 בתור מקור קרינה. חשוב לציין כי קובלט 60 אינו מצוי בטבע אלא מופק בצורה מלאכותית בכורים גרעיניים.

מאז ועד היום קרינת גמא הפכה להיות אחת השיטות הנפוצות ביותר לעיקור בתעשיות המזון, התרופות, הציוד והמכשור רפואי כמו גם כטיפול בסוגים שונים של מחלת הסרטן. לקריאה נוספת על סטריליזציה בהקרנה לחץ כאן

 

תהליך הסטריליזציה באמצעות קרינת גמא

תהליך העיקור באמצעות קרינת גמא מתבצע על ידי הובלת מוצרים/חומרים ארוזים, על גבי מסוע לאיזור עם מקור קרינת גמא חזקה (כגון קובלט 60) ובעלת עוצמה מוגדרת. בפועל, פוטונים בעלי אנרגיה גבוהה (קרני גמא) נפלטים ממקור קרינה איזוטופי (קובלט 60) ובכך גורמים לפגיעה בחיות של התאים, תוך הרס המטען הגנטי שלהם (DNA) ואת הפוטנציאל שלהם להתרבות.

לאחר שהמוצר מקבל את רמת הקרינה הדרושה, הוא מובל החוצה והמוצר הבא בתור מנותב לאותו האיזור. בגלל הדעיכה הרדיואקטיבית, זמן החשיפה צריך להיות מותאם לתהליך העיקור ולמוצר, על מנת לשמור על מינון הקרינה הדרוש לפרק הזמן המתאים.

על כן, הובלה באמצעות מסוע משפרת את התהליך העיקור ומאפשרת תהליך רציף, מבוקר המאפשר שליטה טובה על פרק זמן ההקרנה באמצעות מהירות המסוע, אשר יאפשרו את מינון הקרינה המתאים, לשם השגת סטריליזציה בהתאם לדרישות הלקוח והגופים הרגולטוריים.

קרינת הגמא חודרת לתוך המוצרים הדורשים עיקור בצורה מהירה יותר משיטות כימיות ופיזיקליות אחרות. ניתן לבצע את תהליך העיקור בטמפרטורת החדר ובלחץ אטמוספירי. בעיקור בקרני גמא, המוצר המעוקר אינו מתחמם כלל ואין שאריות של חומר מסוכן עם הפסקת תהליך ההקרנה.

ישנן דרישות נוספות ממתקן המספק שירותי סטריליזציה בקרני גמא וביניהם איזור יעודי ומופרד לאחסון (רטוב/יבש) אשר צריך להיות חסין מפני פליטה של מקור הקרינה (קובלט 60). בנוסף, איזור ההקרנה חייב להיות בעל קירות בטון בעובי 2 מטר על מנת להגן על הסביבה מפני הקרינה, חדר בקרה, מנוף, מכולות למוצרים, מערכת נעילה לצורכי בקרה ובטיחות, איזורי העמסה ופריקה של המוצרים וציוד תומך.

חשוב לציין, כי המוצר הסופי הסטרילי שנמכר ללקוח, לרוב יוקרן בתהליך העיקור במינון גבוה מהעוצמה הנדרשת להשגת רמת סטריליות שהוגדרה ע”י הלקוח ותועדה בולידציה. במקרים רבים, על מנת לחסוך בעלויות פיתוח תהליך העיקור מחד והצורך במזעור הסיכון לזיהום המוצר מאידך, עוצמת הקרינה תכוון להשגת Over kill של SAL 10-6.

רמות.עוצמת ההקרנה של המוצר הסופי יבוססו על רמת הבטחת סטריליזציה שהוגדרה ע”י הלקוח ועל סמך תוצאות הולידציה למאמר “מהי ולידציה“. תהליכי סטריליזציה ועיקור באמצעות קרני גמא מתוארים במדריכים שונים כגון ISO 11137, ISO 13409, ISO 51707. בתרשים הבא ניתן לראות באופן סכמטי מתקן לעיקור באמצעות קרני גמא:

 

ולידציה לתהליך עיקור באמצעות קרני גמא

 

יתרונות סטריליזציה באמצעות קרינת גמא

יותר מ-45 מדינות משתמשות בעיקור באמצעות קרינת גמא בעוצמות משתנות. חשיבות סטריליזציה באמצעות קרינת גמא בשוק העולמי הולכת וגדלה בשל יתרונותיה הרבים וביניהן:

  • גמישות – סטריליזציה באמצעות קרינת גמא מאפשרת התאמה אישית לצרכי יצרן התרופה, חומר הגלם, ציוד רפואי ואמ”ר. יכולת החדירות הגבוהה של קרינת הגמא מאפשרת לבצע עיקור למגוון גדול של מוצרים באריזות שונות החל ממוצר בודד ועד משטחים שלמים. ניתן להתאים את העוצמה בהתאם לנפח המוצר ואת רמת הדיוק הרצויה. שימוש בקרינת גמא מאפשרת לבצע עיקור למספר מוצרים בו זמנית ובצורה יעילה.
  • אמינות – עיקור באמצעות קרינת גמא מתבסס על ידי חשיפה למקור קרינה מסוג קובלט 60. מקור קרינה זה הינו פשוט ואמין ביותר. הודות לפשטות, אין צורך ממשי בצוות תחזוקה מיוחד ו/או שימוש בציוד מורכב. עיקור באמצעות קרינת גמא הנה שיטה אמינה המתאימה לשימוש ברחבי העולם כולל מדינות מרוחקות או מתפתחות.
  • רב תכליתיות – קרינת גמא יכולה לטפל בקשת רחבה של מוצרים כולל מוצרים בעלי צפיפות גבוהה ובעלי תערובת של חומרים שונים.
  • בטיחות – בעוד שיטות אחרות עלולות להשאיר עקבות של חומרים רעילים, קרינת גמא בטוחה יותר. קרני הגמא יעילים במיוחד בעיקור מוצרים ממיקרואורגניזמים, עם זאת לא נותרים שיירים רדיואקטיביים או רעילים על המוצרים או האריזות. משמעות עובדה זו היא שלא נדרש הסגר והמוצר זמין מיידית לשימוש והפצה.
  • נגישות – למרות שישנם כאלה שמנסים לגרום לקרינת גמא להצטייר כיקרה. במציאות, עיקור בקרינת גמא לעיתים קרובות תהא יחסית חסכונית. יצרנים צריכים לקחת בחשבון פרמטרים שונים כגון: סוג, שילוב בין מוצרים, מלאי, הובלה ועלויות.
  • תהליך קר – במהלך ההקרנה לא נוצר חום ואין עליית טמפרטורה משמעותית. תכונה זו מאפשרת עיקור חומרים הרגישים לחום (לדוגמא חומרים פלסטיים) מחד, אך מאידך אינה יעילה בטיפול ברעלנים תוך תאיים (אנדו-טוקסינים) שלטובת הסרתם נדרשת טמפרטורה מעל 300 מעלות צלזיוס.

 

ולידציה לעיקור בקרני גמא

תהליך סטריליזציה של מוצר המשמש לצרכים רפואיים הנו מוגדר כתהליך קריטי וככזה מחוייב בביצוע ולידציה מקיפה.

לפני שניגשים לולידציה לתהליך סטריליזציה בהקרנה, יש לזהות ולהגדיר אינפורמציה חשובה כגון:מהם הסיכונים שאליהם חשוף הפציינט כפועל יוצא של שימוש במוצר מזוהם, מהי רמת ה-SAL הרצויה, מהו העומס המיקרוביאלי האופייני למוצר/ציוד/חומר אשר אמור לעבור עיקור, מהו הרכב המיקרואורגניזמים עמו אנו צריכים “להתמודד” כחלק מהולידציה של תהליך העיקור, לחקור מהי השפעת הקרינה על המוצר והפונקציונליות שלו, ולידציה של המכשור והשיטות האנליטיות והמיקרוביולוגיות אשר יהיו בשימוש כחלק מביצוע הולידציה וכמות המוצרים שיעברו סטריליזציה במחזור עיקור בודד ועוד.

פרוטוקול ולידציה נדרש להיכתב ולהיות מאושר ע”י הפונקציות הרלוונטיות לטובת תהליך הולידציה לסטריליזציה של עיקור מוצר מסוים. פרוטוקול הולידציה יתאר את קווי המתאר של דרישות תהליך הולידציה המוצע, את הרציונלים המדעיים ואת גישת ה-worst case בה אנו נוקטים כחלק מהולידציה.

פרוטוקול הולידציה לסטרליזציה בקרינת גמא יכלול:

  • זיהוי יסודי של המוצר באמצעות קוד המוצר ותיאורו.
  • הצהרה בדבר מטרת הפרוטוקול.
  • פרטים על קבלן העיקור והסמכתו כספק מאושר.
  • פרטים על המעבדה המוסמכת בה תבוצענה הבדיקות.
  • תיאור הבדיקות הנדרשות להשלמת הולידציה.
  • תיאור השיטות לביצוע הולידציה.
  • הגדרת קריטריוני הקבלה אשר ישמשו לקבוע בוודאות כי הולידציה אכן ההושלמה בהצלחה.
  • פרוצדורות ספציפיות נוספות עשויות אשר רלוונטיות להכנות לקראת תהליך העיקור ותהליך העיקור עצמו יופיעו.
  • דרישות וצרכי הלקוח.
  • הגדרת מס’ הפריטים, עומצת ההקרנה וזמן ההקרנה לכל מחזור.

 

פרוטוקול הולידציה יבוסס על צרכי ודרישות הלקוח ויגזר מסוג חומר/המוצר אשר אמור לעבור סטריליזציה, סקר סיכונים, עומס מיקרוביאלי, קהל היעד, אופן השימוש, יעוד המוצר, אופן האריזה ועוד.

 

קביעת העומס המיקרוביאלי במוצר לקראת ולידציה

בדיקת אפקטיביות תהליך העיקור כחלק מהתהליך הולידציה, תבוצע על סמך ערך העומס המיקרוביאלי האופייני במוצר, על מנת להוכיח מעל לכל ספק כי לתהליך העיקור יש את היכולת לבצע סטריליזציה למוצר המסויים ובאופן קונסיסטנטי ורובוסטי.

בדיקה זו הכרחית על מנת לקבוע מהן רמות המיקרואורגניזמים במוצר ואף מהם סוגי החיידקים המאפיינים מוצר זה ותצביע על יכולת יצורים חיים להימצא על המוצר בתום תהליך העיקור. המידע שנאסף באמצעות בדיקה זו יסייע להחליט על עוצמת ההקרנה הנדרשת, זמן הסטריליזציה אשר ייבדקו כחלק מתהליך הולידציה.

במקרים בהם יחולו שינויים כלשהם במוצר כגון שיטת הייצור,חומרי הגלם, תכנון הנדסי, עיצוב וכדומה, יהיה צורך לבצע בדיקת עומס מיקרוביאלי נוספת.

תוכן עניינים

שתפו את המאמר