ביוכם - Bio-Chem לוגו

התפקיד של הערכת סיכונים בפיתוח ורגולציה של מכשירים רפואיים, תרופות ותוכנה רפואית

הערכת סיכונים בתחומי מדיקל ובריאות

בתעשיות הקשורות בתחומי הבריאות השונים, פיתוח של מכשור רפואי, תרופות ותוכנות רפואיות דורש מחויבות בלתי מתפשרת לאיכות, בטיחות ועמידה בדרישות הרגולציה.

ממש בתחילתו של המסע הזה, נמצא התהליך הסופר-קריטי והחשוב של הערכת סיכונים…

מאמר זה יתמקד בחשיבות של הערכת סיכונים עבור חברות העוסקות בפיתוח מוצרים רפואיים, תוך התמקדות בדרישות רגולטוריות, תפקיד הערכת הסיכונים בהגשות לקבלת אישורי FDA/CE  והאימפקט של ניתוח וניהול סיכונים על שלבי הפיתוח של המוצר.

 

דרישות רגולטוריות והערכת סיכונים להגשת ה- FDA/CE

גופים רגולטוריים, כמו FDA ו- CE, מציבים רף דרישות גבוה לחברות העוסקות בפיתוח מוצרים רפואיים (ובצדק…).

הערכת סיכונים נכונה ומקיפה, משמשת כאבן יסוד להגשות רגולטוריות ומסמך ניתוח והערכת הסיכונים מוגש כחלק בלתי נפרד מהתיק הטכני של המוצר  להגשה לאישור השיווק מטעם ה- FDA וה- CE.

הקפדה על ביצוע ניהול סיכונים איכותי ומקיף, לפי מדריכים ורגולציות כגון ISO 13485, ISO 14971, GAMP5 ו-  GMP  נמצאת בחשיבות עליונה, מה שמבטיח זיהוי, ניתוח, הערכה והפחתת סיכונים הקשורים למוצרים רפואיים.

כאמור, קובץ ניתוח והערכת הסיכונים שמוגש לאישור ה- FDA וה- CE  ממלא תפקיד מרכזי בהגשה וגורמים רבים ושונים מתעתדים לקרוא בקפידה את קובץ ניתוח הסיכונים (ולתת הערות). תהליך הערכת סיכונים מספק ניתוח מפורט של סיכונים מיידיים וסיכונים פוטנציאליים הקשורים למוצר/לשירות (לא רק לשימוש בו) ומוכיח מחויבות לבטיחות המשתמש/המטופל ולעמידה בתקנות ובדרישות הרגולציה.

ניתוח הסיכונים לא רק מזרז את תהליך האישור של המוצר ברשויות הבריאות אלא גם ממצב את המוצר לביצועים טובים ולהצלחה בשווקים.

 

עדכונים רגולטוריים בתחומי FMEA ,GAMP5, ISO 14971, ISO 13485

ישנם מדריכים וסטנדרטים רבים העוסקים בניתוח והערכת סיכונים. זה אפילו מופיע גם ב- ISO 9001… וכמובן גם במדריכי ה- GMP השונים.

ישנה חשיבות עליונה להשאר מעודכן בכל דרישות הרגולציה. הרגולציה היא חלק בלתי נפרד מהבטחת מתודולוגיות הערכת סיכונים והיא חייבת להיות תואמות לתקנים העדכניים ביותר בתעשיות הפארמה, המדיקל והבריאות הדיגיטלית.

תקנים אלה ממשיכים להתעדכן בכדי להתמודד עם אתגרים חדשים שעולים בתחומי המדיקל והבריאות, תוך שימת דגש על בריאות ובטיחות המטופל, דבר המחייב להתעדכן בהתפתחויות האחרונות באופן יזום ובהתאם להערכת סיכונים

 

שיפורים בתכנון המכשור הרפואי

מעבר למשמעות הרגולטורית שלה, הערכת סיכונים אשר מבוצעת היטב, מניבה תובנות שלא “יסולאו בפז” ומספקת אינפוטים רבים לשיפורי תכנון ועיצוב המוצר/המכשיר.

באמצעות זיהוי וניתוח סיכונים, חברות ביו-מד רבות זוכות לקבל תובנות, נקודות תורפה וכשלים הגלומים במוצרים שלהן. מידע זה חשוב מאוד, בעקר בשלבים הראשוניים ומהווה זרז לשיפורי תכנון או תוספות שמטרתן לשפר את המוצר או השירות מפני בעיות פוטנציאליות, לגרום לו להתאים לשימוש המיועד כמו גם לדרישות הרגולציה המחמירות.

יתרה מכך, הערכת סיכונים מסייעת לחברות להקצות משאבים בצורה יעילה. על ידי התייחסות לנושאים בסיכון גבוה (ולעיתים על חשבון הזנחת סיכונים ברמות נמוכות) בשלב מוקדם בתהליך הפיתוח, חברות יכולות לייעל את מאמצי התכנון, ולהפחית את ההסתברות לסיבוכים בהמשך הדרך, לתכנון מחודש או לבזבזו זמן וכסף יקרים.

התפוקות של תהליך ניתוח והערכת סיכונים חזק ומקצועי, הופכות למפת דרכים לשיפור בטיחות המוצר, היעילות והאיכות הכוללת.

 

אסטרטגיה להערכת סיכונים בתחומי הבריאות והמדיקל

קבלת שירותי יעוץ להערכת סיכונים אינה רק חובה רגולטורית; זוהי החלטה אסטרטגית שמהווה את הבסיס לכל מחזור החיים של פיתוח המוצר.

ההכרה בצורך לבצע הערכת סיכונים כשלב ראשון בתהליך הפיתוח היא קריטית.

אם לא מתייחסים לשלב זה ברצינות הראויה, זה עלול להוביל לנזקים עסקיים, עיכובים והפסדים כספיים.

על ידי השקעה בשלב ניתוח הסיכונים, חברות מתחומי הבריאות והמדיקל פותחות את הדלת בפני תובנות הנובעות מהערכת הסיכונים ופעילויות המיטיגציה שלהן.

 

יעוץ לניתוח סיכונים והערכת סיכונים

בתחום הכל כך מורכב של פיתוח מוצרים רפואיים ותרופות, המומחיות של יועצים מקצועיים בכלל ויועצי ניהול סיכונים בפרט, הופכת הכרחית.

יועצים לניתוח והערכת סיכונים מביאים נקודת מבט רעננה, המבטיחה שתהליך הערכת הסיכונים יתבצע בהתאם לתקנים הרגולטוריים ולשיטות העבודה המומלצות בתעשייה. נקודת המבט שלהם והניסיון בייעוץ סיכונים לחברות אחרות יכולים לחשוף סיכונים פוטנציאליים שאולי לא שמתם אליהם לב, מה שתורם לאסטרטגיית ניהול סיכונים נכונה יותר.

יתרה מכך, יועצים מקצועיים לניהול סיכונים, יסייעו לכם לשלב חלק של הערכת סיכונים בתהליך פיתוח המוצר. הם  ינגישו עבורכם את הדרישות רגולטוריות אליהן אתם אמורים לתת מענה במוצר הסופי ויועץ יסייע לכם לא רק בכיצד לעמוד בתקנים אלא איך אפשרי לחרוג מהם, לחסוך זמן וכסף יקרים ולהתמקד ביישום רק עבור סיכונים המצריכים טיפול אמיתי.

 

לסיכום,

בעולם התחרותי של הטכנולוגיה הרפואית, הפארמה והבריאות- ניתוח סיכונים, הערכת סיכונים וניהול סיכונים הם שלבים שחובה לבצע אותם כנדרש במקביל לתהליכי הפיתוח.

הכרה בחשיבותו  של תחום זה, בעקר בהגשות רגולטוריות במקביל לשיפורי תכנון המוצר- תביא הצלחה עסקית ומצוינות.

תוכן עניינים

שתפו את המאמר