ביוכם - Bio-Chem לוגו

ולידציה למערכות ERP פריוריטי ו- SAP בחברות פארמה ומדיקל

ולידציה למערכות ERP פריוריטי ו- SAP בחברות פארמה ומדיקל

מהי ולידציה למערכות ERP פריוריטי?

מערכת ERP היא מערכת ממוחשבת לתכנון משאבי הארגון והיא נמצאת בשימוש כמעט בכל העסקים והארגונים הבינוניים והגדולים בעולם, אך גם בשימוש של חברות קטנות יותר.מערכת ה- ERP הנה למעשה מערכת מידע מבוססת תוכנה, לעיבוד וניתוח נתונים בארגון.

מערכות ה- ERP מאפשרות לחברה ניהול תהליכים עסקיים מורכבים באופן אינטגרטיבי, בזמן אמת תוך זרימת מידע בתוך ומחוץ לארגון. מערכות אלה מאפשרות לארגון לאסוף, לאחסן, לנהל ולנתח כמויות נתונים עצומות ואף להפיק דוחות לפי צרכי המשתמשים.

לשירותי ייעוץ מקצועיים ומקיפים בנושאי אפיון והטמעת מערכות מידע, ניהול סיכונים, ולידציה, הדרכות ועוד, צרו עימנו קשר ונשמח לסייע לכם בצורה המקצועית ביותר.

מערכות ה- ERP מחולקת לפי מודולים של עבודה, כאשר כל מודול מקושר למודולים האחרים דרך ממשקי העבודה אותם מגדירים בשלבי האפיון.

דוגמאות למודולים נפוצים בשימוש במערכות ERP: מכירות משאבי אנוש, כספים, מחסן ומלאים, רכש, שיווק, קשרי לקוחות, תפעול וכמובן בחברות תרופות ומכשור רפואי גם ייצור והבטחת איכות. חשוב לציין כי להבדיל ממערכות מידע אחרות, מערכת ה- ERP היא מערכת אחודה אשר מרכזת את כלל תתי מערכות המידע הארגוני למערכת אחת, כך שניתן להשתמש במידע באופן שיתופי, בממשק אחיד וביעילות מירבית.

ניתן למצוא מס’ שחקנים מובילים בעולם התוכנה, אשר מציעות את מערכות ה- ERP שלהן, וביניהן מיקרוסופט, SAP, אורקל, QAD וכמובן חברת Priority (פריוריטי) הישראלית. במאמר זה נתמקד במערכות ERP של פריוריטי ו- SAP.

 

הטמעת מערכת ERP בארגון

אמנם מערכות ה- ERP הינן מוצרי מדף, אך כפי שאין ארגון הדומה לארגון אחר, כך לא ניתן יהיה למצוא מערכת ERP אשר תהיה דומה בין שני ארגונים. לכל ארגון יש את הצרכים ותהליכי העבודה היחודיים שלו וזה כמובן משתקף בהתאמה אשר תבוצע למודולי העבודה השונים של המערכת.

על חברה אשר שוקלת רכישת מערכת ERP לבצע Gap analysis במטרה לאפיין את הצרכים שלה ולאתר את התהליכים בהם ישנו צורך בשימוש במערכת. יש לבצע עבודת תכנות במערכת אשר למעשה יבצעו התאמות של המודולים השונים לצרכיו של הארגון. עבודות תכנות וקסטומיזציה מסוג זה, גם מעלות סיכונים רבים ואתגרים נוספים שיש לכסות היטב בשלבי הולידציה של מערכת ה- ERP.

כחברה המייעצת בתחומי הפארמה והמדיקל מזה כ- 15 שנה, נתקלנו בהרבה מערכות ERP אותן רכשו והטמיעו לקוחות שלנו, אשר ברובן היו SAP ופריוריטי. בכל ארגון ישנה חשיבות עצומה להצלחת הפרויקט וכשלון של פרויקט רכש והטמעה של מערכת ERP אפשרי בהחלט, אם לא מבוצע בצורה נכונה.

יש לקחת בחשבון שמלבד תהליכי האפיון והולידציה תוכנת ה- ERP, תהליך ההטמעה (שלרוב הוא גם תהליך חוצה ארגון) נחשב כארוך מאוד אשר בסופו מתקבלת מערכת שמתפקדת כנדרש, ושעברה בהצלחה את שלבי הולידציה השונים. לשם המחשה, חברה גלובלית שביצעה פרויקט ERP גדול, שכלל את המפעלים שלה בעולם, סיימה אותו לאחר יותר מ- 7 שנים!!!

 

מה זה ולידציה לתוכנה?

ולידציה לתוכנה היא הוכחה מתועדת וברמת וודאות גבוהה, כי התוכנה פועלת בהתאם לצרכי המתשמש, האפיון והסיכונים וזאת באופן מדויק, חזרתי ואמין. ולידציה לתוכנה תבוצע על סמך פרוטוקולי ולידציה ארוכים ומפורטים, אשר יכתבו בהסתמך על המדריכים הרגולטוריים השונים ויכללו מגוון רחב של בדיקות חומרה ותוכנה אשר יבוצעו ויתועדו כחלק מהולידציה.

לפני כתיבת פרוטוקולי הולידציה לתוכנה, יש לאפיין דברים רבים וביניהם: סוג המערכת (“סגורה” או “פתוחה”), סוג החתימה (דיגיטלית/אלקטרונית/ביומטרית) וכמובן את רמות הסיכון שלה.

 

מה כוללת ולדיציה לתוכנה?

ולידציה לתוכנה תכלול בדיקות בתחומים כגון:

  • אבטחת מידע
  • גיבוי, אחזור ושחזור נתונים
  • ניטור ביצועי התוכנה
  • דיוק, אמינות וחזרתיות
  • דוחות פעילות ולוגים של התוכנה
  • ניהול שינויים
  • בקרת גישה ורמות הרשאה
  • בדיקות פונקציונליות
  • איתור באגים ופרצות אבטחה
  • תקינות ומעבר בין מסכים
  • ועוד…

 

ולידציה למערכות ERP פריוריטי ו- SAP

כפי שנכתב קודם לכן, רוב חברות התרופות, המכשור הרפואי והבריאות משתמשות במערכות ERP ובראשן SAP ו- Priority (פריוריטי). חשוב לציין כי מערכת ERP (על אף היותה לכאורה “מוצר מדף”), הנה תוכנה לכל דבר ועניין וככזו אמורה לעמוד בדרישות רגולציה מחמירות מכיוון רשויות הבריאות העולמיות כגון ה- FDA, EMA וכמובן משרד הבריאות הישראלי.

במודולים רבים של תוכנת ה- ERP, ישנו קשר ישיר לתהליכים המוגדרים כ- GDP או GMP. לדוגמא מודול הייצור העוסק בניהול תהליכי הייצור וההרכבה, מודול האיכות, ההדרכות, ניהול המלאי, הרכש ואחרים.

מערכת ERP אשר לא תתפקד כנדרש, בין אם כי לא תוכננה נכון או בין אם בתהליכי התכנות נוצרו באגים, עלולה לספק נתונים שגויים, לא שלמים ולא אמינים, שעל בסיסם תתקבלנה החלטות בין אם בשלבי הייצור, האריזה, ניהול סטטוס המלאי והבטחת האיכות, אשר עשויות לגרום להגעת מוצרים לא בטוחים או איכותיים לשווקים ולסיכון חיי אדם.

בנוסף, היות ומערכות ERP נחשבות כמערכות מורכבות מאוד, בעלות ממשקי עבודה רבים, וקשרים מורכבים ביניהם, הולידציה למערכות ERP נחשבת כמורכבת במיוחד, ולא כל ארגון או חברת ייעוץ יצליחו לבצע אותה, כך שתעבור ביקורות של משרד הבריאות, ה- FDA או מטעם ארגוני רגולציה אחרים/שותפים עסקיים

בנוסף לסיכון הממשי לפגיעה בחיי אדם, תפקוד לא תקין של מערכת ERP עשוי להביא למצב של “כאוס ארגוני” ונזקים כספיים אדירים. בחברות תרופות, מכשור רפואי ובריאות, הנזקים הכספיים עלולים להיות משמעותיים, בין אם כתוצאה מפסילת מוצרים ובין כתוצאה מריקול ואיסוף מוצרים מהמדפים.

זו הסיבה כי ולידציה לתוכנת ERP כדוגמאת פריוריטי ו- SAP, היא חובה רגולטורית מטעם ארגוני הבריאות וגופי הרגולציה השונים, כגון ה- 21CFR part 11 של ה- FDA, ה- Annex 11 של האירופאים, וחובה להשלים את תהליכי הולידציה בהצלחה, לפני התחלת השימוש שבמערכת.

 

שלבי ולידציה לתוכנת ERP פריוריטי ו- SAP

ולידציה למערכת ERP סטנדרטית כגון פריוריטי (Priority) ו- SAP תבוצע לפי השלבים הבאים:

  • כתיבת URS – פירוט דרישות המשתמש והתוכנה
  • ביצוע Design Review – בדיקת אפיון המערכת אל מול דרישות המשתמש
  • ריסק אססמנט – ביצוע ניתוח והערכת סיכונים לתוכנה
  • כתיבת VP – כתיבת תוכנית והולידציה בהסתמך על הנתונים מהשלבים הקודמים, ובעקר מה – URS וניתוח הסיכונים
  • כתיבת פרוטוקלי ולידציה – כתיבת פרוטוקולי ולידציה למערכת ה – ERP אשר יכללו גם אלמנטים של תוכנה, חומרה, שלמות ואמינות נתונים ובהתאם לדרישות הרגולציה העולמיות, ובראשן ה – FDA
  • ביצוע הולידציה – ביצוע סימולציות רב שלביות ומקיפות על כל המערכת
  • ניתוח תוצאות וממצאים – בחינת ממצאי הבדיקות שבוצעו על סמך פרוטוקלי הולידציה
  • ניתוח וטיפול בחריגות – פתיחת חריגות, ביצוע חקירה ויישום פעולות מתקנות ומונעות
  • כתיבת דוח ולידציה מסכם
  • הגדרת פעולות הניטור והתחזוקה התקופתיות למערכת

תוכן עניינים

שתפו את המאמר