ביוכם - Bio-Chem לוגו

מכתבי אזהרה של ה- FDA על ביקורות משנת 2023

הערות נפוצות בביקורות FDA לחברות פארמה ומדיקל

כל יצרן של מכשור רפואי או תרופות עובר ביקורות של גופים רגולטוריים בהתאם לסוג המוצר, שווקי היעד של המוצר ולתיק הרישום שלו.

במדה והביקורת לא תעבור בהצלחה, ככל הנראה, שיווק המוצרים יעצר ויהיה קשה עד לעיתים בלתי אפשרי לחדש אותו.

לעומת תחום הפרמצבטיקה, מכשור רפואי ואמ”ר נחשב תחום דינמי, טכנולוגי ומתפתח. גופי הרגולציה, שאמונים על בריאות הציבור כמו ה- FDA מעדכנים את הדרישות ואת הגישות שלהם בהתאם, דבר המשתקף גם בביקורות מערכת ניהול האיכות בחברות אלה.

התובנות ממכתבי האזהרה של ה- FDA (483) שניתנים ליצרני מכשור רפואי ותרופות, מפורסמים לכלל הציבור ומספקים הזדמנות ייחודית להבנת האתגרים הרגולטוריים העתידיים בתעשיות הביומד השונות.

בנוסף, ניתן גם לראות שתחומים שקבלו 483 בשנת 2023 ברובם מעידים על בעיות מתמשכות עמן מתמודדות חברות בהן היצרנים מחויבים לטפל מיידית על מנת להבטיח את איכות המוצר ובטיחות המטופלים.

סקירה כללית של מכתבי אזהרה בשנים  2017-2023 לחברות מכשור רפואי

במהלך השנים 2017 עד 2022, מספר מכתבי האזהרה של ה- FDA בתחום המכשור הרפואי נותר יציב יחסית, עם עליות ספורדיות פה ושם.

בשנת 2023 נרשמה עלייה קלה במס’ ה- 483 שנכתבו על ידי ה- FDA לחברות מדיקל ונשלחו 24 מכתבי אזהרה לעומת 17 בשנה הקודמת.

ראוי לציין שארבעה מהמכתבים הללו לא היו קשורים ישירות ל- GMP.

מכתבי 483 של ה- FDA בביקורות לחברות פארמה

חברות יצרניות של תרופות ותכשירים רפואיים, קבלו מה-FDA בשנת 2022  כ-62 מכתבי אזהרה 483 כפועל יוצא של ביקורת איכות ו- GMP. מדובר בעלייה משמעותית לעומת שנים קודמות.

רוב מכתבי ה- 483 הללו הגיעו בעקבות ביקורות פרונטליות שבוצעו באתרים וברצפת הייצור והמעבדות, מה שמצביע על התמקדות הביקורות של ה- FDA באיכות ו- GMP “הלכה למעשה” כחלק מביקורת במתקנים עצמם ולא בביקורות המבוצעות “על ניירת” ו/או מרחוק (דבר שהיה נפוץ יותר בשנים 2020-2021 בעיצומה של מגפת הקורונה).

הערות האזהרה  המובילות של ה- FDA למכשור רפואי בשנת 2023

מספר טופס 483 שהונפקו ליצרני מכשור רפואי על ידי ה- FDA בשנת 2022 גדל בכמעט 200%.

העלייה נובעת מביקורות פרונטליות שבוצעו בחברות אמריקניות וחברות זרות, המייצרות מכשור רפואי לשוק בארה”ב. עליה זו מדגישה את מחויבותו של ה- FDA להבטחת האיכות והבטיחות של מכשור רפואי ומתן דגש על הסיכונים הרבים הכרוכים במכשור רפואי מורכב ו/או טכנולוגי שמשווק בארה”ב.

מצד שני, אם מסתכלים על שנת 2023, לא רואים גידול משמעותי במס’ הערות האזהרה ודיווחי 483, ביחס לשנת 2022.

למרות הגידול הצנוע יחסית במכתבי האזהרה שנתן ה- FDA כחלק מביקורת שבוצעה באתרי הייצור של המכשור הרפואי בשנה זו, מפתיע לראות שהליקויים המובילים בהערות ומכתבי האזהרה של ה- FDA בשנת  2023 היו עדיין תחומים שהיצרנים אמורים להכיר היטב וליישם בארגון כרוטינה.

 

נושאים נפוצים בהערות 483 של ה- FDA לחברות מכשור רפואי

Design Control במכשור רפואי

בקרה על תהליכי התכנון והפיתוח של המכשור הרפואי או כפי שקרויה Design Control  שמשתקפות ברגולציית ה- FDA 21 CFR 820 part 30 אשר בין היתר כוללת דרישות כגון:

  • Design and Development Plan
  • Design Input
  • Design Output
  • Design Review
  • Design Verification
  • Design Validation
  • Design Changes
  • DHF

תיעוד ובקרות מתאימות על תהליכי התכנון והפיתוח של המכשור הרפואי חיוניים להבטחת הבטיחות והיעילות של המכשור הרפואי. למרות שרוב החברות אינן נוטות לעסוק בתיעוד בשלבי התכנון והפיתוח (לא הרבה חושבים קדימה בשלבים הללו…), זה נושא שחובה שיהיה קיים בחברה והוא נבדק בביקורות של מערכות ניהול האיכות.

CAPA ושילובה במערך ניהול האיכות בחברות מכשור רפואי

CAPA היא אחד מעמודי הטווח של מערכת לניהול האיכות בחברות למכשור רפואי ופארמה ומכסה את הניהול והבקרה על פעילויות מתקנות ופעולות מונעות כפי שמשתקף ברגולציית ה- 21 CFR part 100 של ה- FDA אשר בין היתר כוללת דרישות בקרה על מסמכים, כתיבת נהלים והוראות עבודה, דיווח, חקירה וניהול של חריגות ועוד.

כאמור, מנגנון ה- CAPA מהווה חלק מרכזי מתהליכי חקירת החריגות או כתוצר של פעילויות אחרות כגון ביקורות פנימיות, ניתוח והערכת סיכונים, שיפור מתמיד ועוד.

תהליכי CAPA מכסים את היישום והמעקב אחר פעולות מתקנות וכמו כן משמש כלי מצוין למניעת בעיות חוזרות, תיעוד, מעקב אחר משימות חשובות, מחויבות החברה ליישום פעולות ומיטיגציות וכמובן למטרות שיפור מתמיד.

וריפיקציה וולידציה (V&V) למכשור רפואי

וריפיקציה על תהליך הפיתוח של המכשור הרפואי וולידציה עבור הציוד והתהליכים הקשורים בייצור המכשור הרפואי מבטיחים שתהליכים אלה מייצרים באופן עקבי מכשור רפואי איכותי ובטוח שעומד בדרישות.

לקריאה נוספת על V&V לחץ כאן.

טיפול וניהול תלונות לקוח

העבודה שלנו לא מסתיימת כאשר המוצר מקבל את אישור השיווק והרישום.

תיעוד וניהול תלונות לקוח, קבלת פידבקים מהשוק, איסוף וניתוח נתונים, תופעות לוואי ותהליכי PMS יעילים חיוניים לשיפור איכות ובטיחות המכשור הרפואי שכבר נמצא בשווקים.

זה היה גם אחד הנושאים המרכזיים שעבר שדרוג במעבר מה- MDD ל- MDR באירופה ועדיין לא מעט חברות מכשור רפואי מתקשות ליישם זאת כנדרש. ניהול תלונות לקוח, איסוף וניתוח נתונים על המוצר מופיע ברגולציית ה- 21 CFR 820 QSR של ה- FDA ובין היתר כולל  ניהול תלונות לקוח, חקירה שלהן, איסוף וניתוח נתונים והגעה למסקנות ישימות, CAPA ושיפור מתמיד.

ניהול ספקים וקבלני משנה ובקרה על תהליכי הרכש

ניהול נכון ובקרות אפקטיביות בתחום ניהול ספקים וקבלני משנה ובקרה על תהליכי הרכש חיוניים על מנת להבטיח שהמוצרים והשירותים שנרכשו או התקבלו תואמים את הדרישות המפורטות  ב- 21 CFR part 50 תוך שימת דגש על החשיבות של ניהול ספקים ושרשרת אספקה נכונה.

בין היתר, יש לטפל בנושאים כגון הערכת ובחירת ספקים (בדגש על קריטיים), כתיבה ועבודה לפי נהלים, איסוף וניתוח נתונים על כל פעילויות הרכש המבוצעות בארגון, בקרות על תהליכי רכש לרכיבים קריטיים ועוד.

 

מסקנות ותובנות של הערות מביקורות FDA משנת 2023

המסקנה הראשונה היא שחברות מדיקל עדיין מתמודדות עם תחומי ניהול איכות בסיסיים ולוקות בעקר בשלבי היישום של נושאים מרכזיים במערכות האיכות שלהן.

כאמור, למרות המספר הנמוך יחסית של מכתבי אזהרה, 3 הליקויים המובילים הם אתגרים די מוכרים לתעשיה, ולא חדשים לאף אחד. CAPA , דזיין קונטרול וניהול תלונות הופיעו בעקביות גם בערות הנפוצות של השנים האחרונות, ויש חברות שעדיין מסיבה לא ברורה “מופתעות” בביקורות איכות של ה- FDA בתחומים הללו…

המסקנה השניה היא שמגמת הירידה הכללית במכתבי אזהרה של ה- FDA לאורך השנים מעוררת שאלות.

למרות שזה לכאורה עשוי להצביע על שיפור בתעשיית המדיקל והמכשור הרפואי, לא כך הדבר. הסיבה המרכזית לירידה זו ככל הנראה נעוצה בגישה האינטגרטיבית של ה- FDA לאחר הביקורת.

ה- FDA מייצר אינטראקציה ישירה עם חברות בעקבות ממצאים קריטיים, בעקר בכדי להמנע מחוסר של מוצרים חיוניים בשווקים ומאפשר “פתרון שיתופי”, מה שעלול להפחית את מס’ מכתבי האזהרה שנכתבים ומפורסמים. לכן גישה זו אינה מפחיתה את חומרת הממצאים בהשוואה לשנים קודמות אלא היא רק עניין של מספרים שעלולים להטעות…

השלכות עתידיות של ביקורות FDA על יצרני מכשור רפואי ותרופות

תעשיית המכשור הרפואי שנחשבת דינמית וכוללת לא מעט חידושים, בעקר בכיוון תחום התוכנה, ה- AI והבריאות הדיגיטלית. תעשיה זו כפופה לרגולציה שמתפתחת על ציר הזמן בהתאם לטכנולוגיות ולסיכונים, אך עדיין היצרנים חייבים להישאר ערניים בטיפול בליקויים מרכזיים, על אחת כמה וכמה אם מדובר בנושאי איכות ו- GMP מוכרים וידועים.

השילוב של תהליכי  CAPA נכונים, בקרות על שלבים שונים, החל בתכנון ועד למוצר סופי, ניהול תלונות יעיל ובקרות על ניהול ספקים ותהליכי רכש יהיו בעלי השפעה משמעותית על מערך ניהול האיכות והיכולת לעבור ביקורות רשויות בריאות בשלום.

ההערות שנאספו מביקורות ומכתבי האזהרה של ה- FDA בשנת 2023,  מספקות תובנות חשובות ליצרנים השואפים לעמוד בציפיות הרגולטוריות ואפילו לעלות עליהן.

המחויבות של תעשיות הפארמה והמדיקל לשיפור מתמיד, יחד עם מעורבות יזומה עם רשויות הבריאות כגון ה- FDA, מהווה פקטור משמעותי כיצד יראה העתיד העסקי של חברות המפתחות ומייצרות מכשור רפואי ותרופות.

אין ברירה.

כל חברה שרוצה למכור את המוצרים שלה בארה”ב ובעולם חייבת לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות ויעילות ולכן מחויבות הנהלת החברה, העובדים וכמובן מחלקות האיכות חשובה מאוד ויש להתייחס אליה במלוא הרצינות ולהקצות את המשאבים הנדרשים ליישומה.

תוכן עניינים

שתפו את המאמר